
51

Media Freedom from 
Apartheid to Democracy

John Matisonn was 
Rand Daily Mail political 
reporter and Washington 
correspondent, won a 
National Association of 
Black Journalists Award 
for broadcasts for National 
Public Radio in the 
US, and was executive 
editor of SABC radio 
for the 1994 elections. 
He was an Independent 
Broadcasting Authority 
councillor from 1994-
1998 and editorial 
director of THISDAY, a 
quality national daily. He 
has been Chairperson 
of the Electoral 
Media Commission in 
Afghanistan under the 
United Nations, and 
Acting Project Coordinator 
of the UN’s Afghanistan 
electoral project. A 
former William F Benton 
Fellow at the University 
of Chicago, he has been 
published in the New York 
Times, Washington Post, 
Financial Times and The 
Observer, among others, 
and correspondent on 
two PBS FRONTLINE 
documentaries. 

Current travails over media freedom in South Africa, arising primarily 
but not exclusively from the inroads into press freedom inherent in the 
Protection of State Information Bill, warrant an examination of where 
the media has come from under apartheid for clues to where it is going 
now that the country is democratic.

South Africa’s democratic Constitution promotes liberal values – the rights to 
freedom of expression, association and access to information in an environment 
tolerant of the expression of the widest possible range of views including those of 
minorities.

While the major thrust of the Constitution’s intention, and especially of its Bill of 
Rights, was supported by many of the negotiators who were not themselves part 
of a liberal tradition, they supported and promoted its formulation. Some did so 
because they expected to lose power, some from recognition that the decline of the 
Soviet Union had changed the ideological landscape of the world, but many also 
acted from a genuine wish to turn the page and enjoy the benefits of a free media 
after generations of repression. Where did they acquire both these views and an 
understanding of their content and value?

The TRC media hearings
From September 15 to 17, 1997, the Truth and Reconciliation Commission (TRC) 
examined the role of the media under apartheid. Among the major questions asked 
were whether the media had provided ‘cloud cover’ for a climate in which gross 
human rights violations could occur, and what lessons could be drawn for the 
future.

An examination of the transcript shows dramatic, emotional and heart-wrenching 
moments, including testimony from spies in the newsrooms, and apartheid 
conditions for black journalists, that, in at least one case at the South African 
Broadcasting Corporation, included sjambokking black reporters! South Africa has 
a lot to be ashamed of.

There was enough material in the hearings to show how the government-controlled 
state broadcaster worked. This included evidence from Johan Pretorius, former 
political correspondent and later TV News editor, who reminded the commission 
that his nickname when covering the presidency was the ‘Tuynhuis muis’1. 

The alternative press, in several languages, was well-represented at the hearings 
and rightly praised for exposing the realities of repression, of fighting the states of 
emergency, and death squads.

The Afrikaans press refused to officially appear at the hearings, though several 
individual journalists made submissions despite their companies’ reluctance. But the 
work of the Afrikaans press on behalf of the apartheid system was demonstrated by 



52

John Matisonn

the evidence that three of its titles were official organs of the ruling National Party, 
and all of the papers in the major Afrikaans groups supported it. 

There was also enough evidence presented to reach refined conclusions about the 
mainstream English-language press, but actually reaching these conclusions, perhaps 
unsurprisingly, was more problematic. Officials who worked on the TRC freely 
admit there was insufficient capacity or time to do the subject justice.2 As a result, 
confusion crept into the TRC’s final report. The terms ‘English press’, ‘opposition 
press’ and ‘liberal press’ were interchanged promiscuously. Some ‘opposition’ editors 
did not accept their reporters’ evidence that there was a ‘third force’ of government-
inspired assassins and provocateurs3. While exceptions among journalists and 
individual stories were cited, the water was further muddied when the report 
referred to the pioneering investigative work of newspapers like the Rand Daily 
Mail as a ‘claim’ made by their parent companies4. The reader of the report is left 
hanging. Was the ‘claim’ legitimate or not?

The Rand Daily Mail.
Complaints about apartheid conditions in all 
newspapers, including the Rand Daily Mail, dominated 
much of the three days of hearings. After that, it was 
a brave TRC member who would sound off on the 
Mail’s virtues. But then the report commented that the 
Mail’s closure in 1985 “was a blow to the progressive 
forces in South Africa”5, “left a vacuum”6, and may 
well have been politically motivated. 

What kind of vacuum the reader is left to infer.Yet those who lived through especially 
the 1960s and 1970s remember that the Rand Daily Mail ’s role in exposing everyday 
apartheid was seminal. 

Other English-language papers also played their roles in this respect. The black 
magazine, Drum, under the later renowned British journalist Anthony Sampson, 
pioneered the reflection of black society in an authentic way, including seminal 
investigations of prison conditions and farm workers’ treatment. In the 1960s, 
Charles Bloomberg, first in the Sunday Express and then in the Sunday Times, under 
the editorship of Joel Mervis, exposed the impact of the Afrikaner Broederbond 
on the development of apartheid. The implications went far beyond white politics 

– it explained how race policy was being developed and implemented throughout 
South Africa, as Bloomberg, an active member of the Congress of Democrats, well 
understood. But Mervis’ paper avoided substantial coverage of black society.

And the Rand Daily Mail, from the 1960s on, moved further and further into 
coverage of the realities of apartheid. Race classification, the Group Areas Act, 
forced removals, prison conditions and the impact of removing habeas corpus from 
the legal system, all received front page treatment. 

Its impact was substantial. The Mail was the largest circulation morning newspaper 
in the country. Its sister papers, the largest morning papers in each major town, 
carried a large number of its reports. Afternoon papers, especially the Johannesburg 
Star, regularly led page one with follow-ups from the Mail’s morning lead. Readers 
were told about apartheid with their morning coffee in Johannesburg, Cape Town, 
Durban, Port Elizabeth and East London. It was the Mail’s financial success until 
the mid-1970s that allowed its aggressive coverage to survive as long as it did.

What kind of vacuum the reader 
is left to infer.Yet those who lived 
through especially the 1960s and 1970s 
remember that the Rand Daily Mail ’s 
role in exposing everyday apartheid was 
seminal. 



53

Media Freedom from Apartheid to Democracy

“We didn’t know”
Could white South Africans honestly say they didn’t know? Only if they maintained 
the rigid certainty that everything in papers like the Mail and later the alternative 
press was a lie. 

And that is exactly what the TRC was told. Former Afrikaans journalist and 
Potchefstroom journalism Professor Ari de Beer said he didn’t believe newspaper 
reports, particularly about death squads, because he knew cabinet ministers who 
denied published reports, and he did not believe they were the kind of people who 
would do what the newspapers said they did.

Beyond the hard news coverage which offended the apartheid government much 
more than its analysis and criticism, the Mail – and other newspapers, to varying 
degrees – provided an intellectual framework for the critique of apartheid. 

It was in particular Helen Suzman who used her prominence and parliamentary 
privilege to brilliantly expose and explain the likely consequences of abandoning, for 
example, the rule of law, habeas corpus, openness and tolerance of diverging opinions. 
The Mail will understandably be criticised for its support for the Progressive Party 
at a time when it proposed a qualified franchise. But readers could have been in no 
doubt that apartheid was immoral.

The Mail covered Suzman to a far greater degree 
than her white constituency justified during the 
period when the liberation movements were banned. 
I certainly did. Most of us knew very well that this 
was not a balanced reflection of all opinion, but we 
also knew very well that reporting her views, and her 
meetings with banned black leaders, went some way 
towards reflecting black realities. These were some of 
the many stratagems used to squeeze past the myriad 
of censorship laws. I spoke to banned leaders like 
Steve Biko to establish his position on the issue, then asked who he recommended 
I talk to who was not banned, and whom he trusted to convey his real views, then 
quoted that person.

But the question remains: how did leaders of the authoritarian National Party, as 
well as the ANC and its communist allies, so easily understand and adopt liberal 
values in the press, while rejecting angrily any suggestion they might be liberals 
themselves? Hardly a member of the constitution-writing teams would not have 
been familiar with the Mail’s coverage of the evils of apartheid and the need for 
the rule of law, free expression and tolerance. Our founding fathers and mothers 
understood the line of reasoning well.

The media in the democratic era
How has the South African media done, since the heady days of 1994? Has it brought 
the great constitutional goals of free expression, freedom of association to life? Do its 
citizens have access to the information they need to make informed decisions about 
the affairs of the day, including for whom to cast their ballot on polling days?

The objectives of the Independent Broadcasting Authority Act of 1993 can be 
summarised as to create a broadcasting environment that achieves four things: 
diverse content, diverse ownership and control, more local content and bringing in 

Hardly a member of the constitution-
writing teams would not have been 
familiar with the Mail ’s coverage of  
the evils of apartheid and the need  
for the rule of law, free expression  
and tolerance. 



54

John Matisonn

significant historically disadvantaged ownership and control. These objectives were 
broadly achieved.

The electronic media – radio, television and the internet – underwent substantial 
change after 1994. The virtual monopoly of the state broadcaster was firmly and 
decisively broken by the Independent Broadcasting Authority (IBA), established as 
a Chapter Nine body under the constitution, which means that its independence is 
protected. Close to 100 new radio stations were licensed by 1997, each with their own 
news, in all the official languages as well as many others, including some broadcasting 
in Urdu, Arabic, Portuguese, Chinese and Greek. The listener in the vast townships 
of Soweto, Botshabelo and Winterveldt has a choice of at least one other station 
in his or her own language with a different mindset to that of the SABC. Many, 
but not all, small communities also do. Local music as well as political and cultural 
expression received a significant boost, creating jobs as it enriched the culture. The 
IBA and some in the SABC took steps to realign the broadcaster’s mandate from a 
state broadcaster to the ethos of an independent public broadcaster.

But turf battles soon followed. SABC executives 
gradually understood that they could bypass the 
IBA by dealing directly with politicians. Then the 
IBA was amalgamated with the South African 
Telecommunications Regulatory Authority (Satra) to 
form the Independent Communications Authority 
of South Africa (Icasa). There was good reason 
for this, given the increasing convergence between 
broadcasting and telecommunications, but it led to 
an anomaly, in that while the broadcast regulator is 
constitutionally protected from outside interference, 
the telecommunications regulator is not. The Minister 

of Communications has certain powers to override Icasa decisions.

Perhaps less noticed but more serious, the independence of both Icasa and 
the SABC has been eroded by the ‘revolving door’ through which politically 
connected individuals are ensured income from government departments in 
between appointments as ‘independent’ broadcast regulators or SABC board 
members. Legislation governing appointments to independent bodies requires 
that they be determined by various kinds of expertise as well as a commitment to 
independence, but in practice these might be hard to challenge legally, and risky 
for any vested interest to do so.

In the development of the internet, South Africa has fallen lower in international 
rankings as a result of corruption and bureaucratic delays in advancing this sector. 
This is particularly significant in delaying the impact of social media in South Africa. 
On the other hand, a rise in mobile telephony, available even to those of very limited 
means, has seen a rise in this method of social communication.

But the South African public is undoubtedly served by a much wider range of 
opinion and ownership than ever before, both in electronic and print media. The 
Anglo American Corporation’s control of the two major English language newspaper 
groups ended with the sale of the Argus company to the Irish Independent 
Newspapers. And control of Times Media Limited, home of the Sunday Times, and 
the former home of the Rand Daily Mail, went to new owners with a predominantly 
black board of directors and executive. But, combined with world trends damaging to 

… the independence of both Icasa 
and the SABC have been eroded by 
the ‘revolving door’ through which 
politically connected individuals are 
ensured income from government 
departments in between appointments 
as ‘independent’ broadcast regulators  
or SABC board members. 



55

Media Freedom from Apartheid to Democracy

newspaper companies, print media is facing its own crises of financial viability. Since 
newspapers do most of the investigative journalism, this has disturbing implications 
for future exposure of corruption. The renamed Independent Newspaper group 
at first developed more titles and management training programmes. But as the 
parent company fell on hard times, South African profits have been increasingly 
repatriated to Europe to prop it up. Without investment, its capacity for good 
journalism diminishes significantly, and a takeover may be on the cards.

The TRC recommendations, then and now
A current reading of the TRC recommendations finds them surprisingly thin. After 
repeated comments during the hearings from TRC commissioners and staff that the 
commission must recommend ways to prevent the apartheid experience of media 
subservience to government at the expense of human rights from being repeated, 
the findings are limited.

On legislation, the Commission recommended four things:
•	 There be less, rather than more, legislation controlling the media.
•	 Section 205 of the Criminal Procedure Act, compelling the revealing of sources,7 

be repealed.
•	 Existing laws be thoroughly reviewed with a view to reducing restrictions on the 

free flow of information, freedom of expression and on diversity of opinion.
•	 Recruitment of spies from the ranks of journalists be prohibited.

The record on implementing the recommendations is not good.

Press freedom campaigners have targeted apartheid-
era laws restricting media freedom, but have so far 
failed to persuade the democratic government to 
repeal them, despite numerous meetings and appeals. 
These include laws restricting coverage of military 
activity and so-called ‘key points’, i.e. industrial or 
other enterprises which are regarded as strategic, and 
about which reporting is severely restricted. Old laws 
still provide for excessive court powers to restrict 
coverage of inquests and keep the press out of other 
court hearings. Section 205 has not been repealed. Media freedom campaigner and 
former Rand Daily Mail editor Raymond Louw accepts that rather than full repeal, 
what is needed is a provision providing journalists with a public interest defence, or 
a ‘just excuse’ in the public interest.8 During the commission’s tenure the police did 
undertake to cease recruiting journalists as spies.

The Commission recommended that the independence of the SABC and the IBA 
(now Icasa) be maintained. In fact, the SABC has been in a state of disruptive 

“transformation” under a succession of boards, chairpersons and CEOs, with moves 
in positive directions being followed by reverses in a repetitive cycle. Perhaps 
the worst moment showing the loss of independence came when a blacklist was 
disclosed, a list of commentators who could not be interviewed on the SABC. Its 
current financial state is critical, near to its worst in its history, which is not a good 
way to be independent of outside influence.

The Commission did call for more media diversity, an area where indeed great 
progress has been made, both in the expansion of radio and television, and in 
relatively diverse ownership of the print media.

In fact, the SABC has been in a state  
of disruptive “transformation” under  
a succession of boards, chairpersons  
and CEOs, with moves in positive 
directions being followed by reverses 
in a repetitive cycle.



56

John Matisonn

New threats
From early in the democratic era, government criticism of the media often seemed 
excessive, but none of it seemed likely to lead to more than the usual government-
media tension in a democracy, until the Zuma presidency, when it appeared to 
underlie a real intention to force the press to change. This time it seems to be 
different. 

The Protection of State Information Bill particularly threatens to hamper investigative 
journalism. But it is far from the only worrying part of government pressure on the 
media. Besides this Bill, now known as the Secrecy Bill, there are dangers lurking 
in other proposed new legislation, including the Protection of Personal Information 
Bill. Ministers are becoming more reluctant to respond openly to questions in 
Parliament and from journalists. Treatment of individual journalists by police has 
become cause for concern. 

South Africa’s investigative journalism tradition has, however, continued to be 
robust. Several newspapers owned by different publishing houses continue to devote 
resources and space to expose government corruption, and independent political 
analysis by especially black journalists is of extremely high quality. 

Senior members of the government and the police force have not responded well 
to that coverage. The Sunday Times’ senior investigative journalist was subjected 
to a high-profile arrest by more than a dozen police at his newspaper office, driven 
through the night and interrogated by police about matters that appear to be purely 
political. Journalists covering street events have been roughed up by police, and 
several reporters have asked for bodyguards or reported their phones being bugged. 
Journalists have been arrested and held overnight, while visiting incident scenes.

The ruling party has passed formal resolutions calling for a new Media Tribunal, 
tougher than the current self-regulation – which the TRC once branded as 
appeasement of the old government by press barons.

The key differences between then and now are democracy and the constitution. How 
robust a defence those will be, we’re about to find out.

NOTES
1	  TRC media hearings, Day 1, Pg 34.
2	  Interviews with the author.
3	  TRC Report Vol.4, Ch.6, Appendix 1, para. 1g
4	  TRC Report, Vol.4, Ch.6, Pg 175, para. 47
5	  Ibid., para. 88
6	  Ibid., para. 92
7	  See S.v.Matisonn, SALR, 1981(2).
8	  Interview with the author.




